Ofte stilte spørsmål

Spm: Kan jeg få mail hos NUFI?
Svar: Nei, NUFI har ingen mailtjeneste for sine kunder.
Vi anbefaler at kunder oppretter mail hos leverandører som ikke binder dette til et abonnement, feks google eller hotmail. På denne måten slipper man å måtte bytte mail når man bytter leverandør.

Spm: Hva er adressen til SMTP serveren hos NUFI?
Svar:Vi har ingen SMTP server. Du må benytte SMTP serveren som din mail leverandør stiller til disposisjon. For å sende fra vårt nett må du sette opp en såkalt autentisert SMTP forbindelse. Du finner informasjon om hvordan du gjør dette hos din mail leverandør.
Med autentisert SMTP sending kan du sende mail fra alle nettverk.

Spm: Kan jeg sende og motta mail i NUFI sitt nettverk?
Svar: Ja – det er uproblematisk, men for å sende må du benytte autentisert SMTP oppsett på mailprogrammet ditt. Se ovenfor.

Spm: Hvordan sjekker jeg om internett har den hastigheten jeg betaler for?
Svar: Bruk en PC eller MAC og koble denne til vårt modem med en nettverks kabel. Koble deg til port LAN3 eller LAN4. Pass på at ingen andre bruker nettet når du kjører testen.
Koble deg til www.speedtest.net eller www.nettfart.no og følg instruksjonene.

Om du velger å benytte trådløst når du tester så vil neppe resultatet du får være korrekt.

Spm: Kan jeg kjøpe mitt eget modem og bruke det?
Svar: Nei – det er kun utstyr som leveres av oss som kan koble deg til nettet på fiberen.
Du kan koble egen router eller switch bak vår router.

Spm: Kan jeg få en fast offentlig IP hos dere?
Svar: Ja – det går fint. Vi tar kr 100,- pr mnd for fast offentlig IP. For bedrifter er det inkludert i prisen.

Spm: Sperrer dere for noen typer trafikk i nettet deres?
Svar: Nei – vi filtrerer ingen trafikk.

Spm: Kan jeg få satt modemet i bridge mode?
Svar: Ja – bare ring oss så gjør vi det mens vi prater. Du kan også sende oss en epost på post@nufi.no eller benytte vårt kontaktskjema for å be oss gjøre dette.
Husk at når du er i brigde mode, så er alle porter på modemet åpne og du må sørge for å beskytte nettet ditt selv.

Spm: Kan dere åpne porter for meg?
Svar: Vi åpner ikke porter, og port forwarding er vanskelig på disse modemene. Skal du kjøre egne servere/tjenester må du få satt modemet i bridge og selv sette opp/konfigurere eget utstyr bak vårt modem.

Spm: Trådløst virker dårlig – hva er problemet?
Svar: Dette er et komplisert emne, og ikke noe vi kan gi et enkelt svar på. Det er talløse grunner til at WiFi virker dårlig. Her må man rett og slett lese seg litt opp, og gjøre en del tiltak selv. Et greit sted å starte er denne linken:
https://www.tek.no/artikler/guide-slik-far-du-bra-nett-overalt-i-hjemmetditt/276708

Spm: Jeg er ikke fornøyd med det trådløse – kan jeg få bytte til et annet modem?
Svar: Dessverre – vi bytter ikke modem pga dette.
Modemet er utstyrt med en trådløs funksjon som kundene kan velge om de vil benytte seg av eller ikke. Det er ikke en tjeneste vi leverer.
Vi leverer internett frem til de fysiske portene på LAN3 og LAN4, og garanterer tjenesten frem til disse.
Om man ikke er fornøyd med den trådløse funksjonen i modemet må man selv gå til anskaffelse av trådløst utstyr som fungerer bedre hjemme hos seg selv.
Grunnen er at det er så mange ulike forhold som påvirker det trådløse, og ingen boliger er like i så måte. NUFI har ingen mulighet til å ha kontroll med alle de ulike tingene som kan påvirke et trådløst nett, og kan derfor ikke ta noe ansvar for hvordan det vil virke hos den enkelte.